Pijn

Bijgewerkt op: 27 aug. 2023

Waar Qi stroomt is geen pijn
“Daar waar het vrij kan stromen, is geen pijn, Daar waar pijn is, is geen vrije stroom.”

Pijn Brandend, zeurend, prikkend of stekend. Pijn kent vele uitingsvormen. Van welke vorm je ook last hebt, pijn kost veel energie. Vaak hebben mensen met pijnklachten al van alles geprobeerd om ervan af te komen maar niets lijkt echt te helpen. Pijnbehandeling kan inderdaad complex zijn. Daarbij komt dat de beleving van pijn heel persoonlijk is en sterk kan wisselen.

Acute en chronische pijn Pijn kunnen we verdelen in acute pijn en chronische pijn. Acute pijn veroorzaakt door weefselschade, bijvoorbeeld een wond, een spierscheur of een beknelde zenuw. Bij acute pijn is er dus een direct en logisch verband met de oorzaak ervan. Deze vorm van pijn is bij een normaal herstelproces van voorbijgaande aard. Wanneer je pijnklachten langer dan drie maanden aanhouden en/of als er geen duidelijke oorzaak te vinden is, spreken we van chronische pijn. Dit hoeft niet te betekenen dat je elke dag in dezelfde mate last hebt van je pijnklachten. De intensiteit van chronische pijn kan wisselen en soms kan de pijn zelfs een tijdje afwezig zijn. Ook kan de beleving van dezelfde pijnklachten per persoon erg verschillen.

Acupunctuur bij pijn

Pijn is heel persoonlijk. Hoe jouw pijnbeleving ook is, chronische pijn heeft vaak een grote invloed op je dagelijks leven en op je gemoedstoestand. Het kan erg vermoeiend zijn en soms moedeloos maken. Mensen met chronische pijn vormen de grootste groep pijnpatiënten. In Nederland wordt het aantal op ruim twee miljoen geschat.

Acupunctuur bij Pijn

Wat kan acupunctuur doen?

Pijn is van oudsher de bekendste indicatie voor acupunctuur. Zowel bij acute pijn als bij chronische pijn is het belangrijk om blokkades op te heffen. Daar waar het bij een acute pijnklacht vooral van belang is om het lichaam snel te ondersteunen het juiste herstelproces in te laten gaan zodat het geen chronische klacht wordt, ligt het bij het een chronische pijnklacht net iets anders. Omdat bij chronische pijn de oorzaak minder duidelijk is, is het van belang om niet alleen naar de pijnklachten te kijken, maar de gezondheid in het algemeen in kaart te brengen. Verstoringen in de energiehuishouding kunnen onderliggende oorzaken van de pijnklachten zijn.

Door het stellen van gerichte vragen, het onderzoek van de pijnlijke regio's, samen met de pols- tong- en eventueel buikdiagnostiek krijg ik inzicht waar bij jou het probleem zit. Door dit te behandelen is de kans groot dat zo de dieperliggende oorzaak van je chronische pijn kan worden aangepakt.

Ik maak altijd een behandelplan op maat en afhankelijk hoe je op de behandeling reageert kan ik een inschatting maken hoeveel behandelingen er nodig zijn om je pijnklachten te laten verminderen.

Nieuwsgierig of acupunctuur iets voor jou is? Neem dan gerust contact met me op, wie weet kan ik wat voor je betekenen.

Jessica's acupunctuur

OPENINGSTIJDEN MEI 2024

Aangepaste Openingstijden INTERFYSIO Leefstijl Centrum Beverwijk in de maand Mei 2024.