top of page

Boost je weerstand: Tijdloze tips voor een gezond leven

Tai chi
Hoe eeuwenoude kennis kan helpen gezond te blijven

Oude wijsheid voor moderne gezondheid In vroegere tijden rustte de taak van een Chinese dokter in het behouden van de gezondheid van de gemeenschap. Preventie was de kern van geneeskunde, waarbij de focus lag op elementen die we tegenwoordig lifestyle noemen: voeding, beweging, het volgen van de seizoenen en zelfzorg voor een optimale gezondheid. Een sterke weerstand was van essentieel belang om de ontberingen van een tijd zonder moderne gemakken zoals stromend water, riolering, antibiotica en centrale verwarming te doorstaan.

Hoewel we tegenwoordig veel vooruitgang geboekt hebben, worden we vandaag de dag geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, zoals de gemakkelijke verspreiding van infecties, medicijnresistentie, vervuiling en de negatieve gevolgen van een ongezonde leefstijl op het gebied van voeding en beweging.

Gelukkig kan de oude wijsheid van de Chinese geneeskunde ons nog steeds bijstaan in het versterken van onze weerstand. Want dankzij de sterke nadruk op preventie heeft de Chinese geneeskunde zeer effectieve behandelmethoden ontwikkeld, variërend van acupunctuur en kruiden tot voedingsleer en beweegvormen zoals Tai Chi en Qi Gong.

Voeding voor Weerstand: 

Oude wijsheid benadrukt de rol van bepaalde voedingsmiddelen bij het verbeteren van de weerstand, bijvoorbeeld het regelmatig nuttigen van deze producten:

Daikon, rammanas
Rettich

- Rettich (ook wel daikon of rammenas genoemd) en radijs, kort verwarmd (drie minuten in heet water) of gefermenteerd (persoonlijk vind ik dit echt heerlijk als topping op een pizza) - Ui en prei- Koolsoorten, kort gekookt - Scherpe voedingsmiddelen zoals peper en gember (als een lekker sterk gembertheetje) - Warme citroendrank (vers citroensap gemengd met kokend water, eventueel met honing).


Behoefte aan meer kookinspiratie? Op de site van Hilde www.superpandafood.com tref je heerlijke recepten aan, bijvoorbeeld deze weerstand verhogende soep: https://superpandafood.com/2020/09/25/preisoep-met-rammenas-en-gember-voor-meer-weerstand-5-elementen-koken/


Acupressuur voor Weerstand:  Naast een gebalanceerd dieet en voldoende slaap kan acupressuur een waardevolle aanvulling zijn om de weerstand te versterken. Door specifieke acupressuurpunten regelmatig te masseren, kan de energiestroom in het lichaam worden bevorderd en de algehele gezondheid worden ondersteund. Bijvoorbeeld als je 's avonds lekker op de bank zit voordat je je klaarmaakt om naar bed te gaan, kan je deze punten even paar minuten masseren.


Achterzijde voet:

Het punt midden op de bal van de voet en de binnenzijde van de enkel (het zachte gedeelte tussen de achillespees en de enkel).


Voetzool

Voorzijde voet: Het gebied tussen de middenvoetsbeentjes van de kleine en de één na kleinste teen en het punt vlak voor de samenkomst van de middenvoetsbeentjes van de grote en de tweede teen.

Voetrug


Uiteraard ben je van harte welkom in mijn acupunctuurpraktijk zodat we samen eens wat dieper in kunnen gaan op je klachten middels een persoonlijk behandeltraject. En.....je preventief laten behandelen is nog veel beter ;-)


Jessica van Dijk-Ruhé

Jessica's acupunctuur



Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page