Verknalt hoofdpijn jouw weekend?

Bijgewerkt op: 13 jul. 2023

Druk door de weeks en hoofdpijn in het weekend, herkenbaar...?
Acupunctuur bij hoofdpijn
Hoofdpijn

Alle ballen hoog houden... Door de weeks heb je het enorm druk met je werk of studie. En natuurlijk wil je het thuis ook allemaal goed geregeld hebben én in je sociale leven ook nog volop voor je vrienden en familie aanwezig kunnen zijn. Alle ballen in de lucht houden vreet energie. Maar op zaterdagochtend wordt je standaard met een knallende hoofdpijn wakker. Die dreigt in de loop van de dag alleen maar erger te worden en zonder pijnstillers kan je het weekend niet goed doorkomen en met een beetje pech verdwijnt deze pas op maandagochtend. Herkenbaar?

Hoog adrenalineniveau In het weekend hoef je minder te rennen en niet steeds op je klok te kijken. Je bent zo gewend aan een hoog adrenalineniveau, dat je lichaam gaat steigeren als dat niveau even niet gevraagd wordt. Gelukkig kent de Traditionele Chinese Geneeskunde dit vervelende verschijnsel en biedt goede oplossingen zodat het weekend ook voor jou een ontspannen moment mag worden.

Cafeïne Een opvallend verschil tussen je werkweek en het weekend zou de mate van koffiegebruik kunnen zijn. Bouw langzaam af met de cafeïne-inname tijdens het werk zodat het een minder groot verschil is met de cafeïne-inname in het weekend (niet meer dan 5 kopjes koffie per dag exclusief cafeïne-houdende energydrinks volgens het Voedingscentrum, al vind ik dat persoonlijk aan de hoge kant).

Voeding Maar ook door je voeding aan te passen, doe je jezelf een groot plezier: - Om je basisenergie te versterken helpt zachte, verwarmende voeding, zoals rundvlees, kersen, kip, zilvervliesrijst, honing, haring, makreel, varkensvlees, gekookte aardappelen, witte rijst, witte bonen, tofu en shiitake-paddenstoelen. - Als je dit aanvult met stimulerende voeding, zoals walnoten, dille, venkel, ui, steranijs, aardbeien, kastanjes, pistachenootjes en citrusfruit, gefrituurd of sterk gekruid voedsel, dan breng je jezelf goed in balans. Zelf doen: acupressuur bij hoofdpijn Je kunt je hoofdpijn ook verminderen door zachtjes bepaalde punten op je hoofd te masseren, minimaal één minuut per punt. Als iemand anders de punten voor je masseert, is dat nog prettiger, dan kun jij maximaal ontspannen.

Twee belangrijke punten zitten op je voorhoofd, vlakbij je haargrens boven je neus. De hoge spierspanning in je schouders, die bijna standaard gepaard gaat met hoofdpijn, wordt hierdoor minder. Een ander belangrijk punt zit midden tussen je wenkbrauwen.

Als je hoofdpijn zich uit als een kloppende pijn achter je ogen, is het goed om een ander punt te masseren. Dat zit tussen je buitenste ooghoek en je oor, dus in het midden van het botstuk dat bekend staat als je ‘slaap’.

Het laatste punt zit op het harde flapje kraakbeen bovenaan je oorlel. Het zit vlak boven de plek waar meestal het gaatje voor een oorbel zit. Dit is een reflexpunt voor alle schedelbeenderen en werkt sterk verlichtend bij elke vorm van hoofdpijn!

Zijn je hoofdpijnklachten heftiger? Dan kan acupunctuur je helpen om je hoofdpijn te verminderen. Acupunctuur is een natuurlijke en veilige manier om deze klachten te verminderen. Tijdens de behandeling worden zeer dunne naaldjes op bepaalde plaatsen in het lichaam geplaatst met als doel de Qi stroom te reguleren, zodat het lichaam weer in balans kan komen. Hoofdpijnklachten kunnen flink afnemen of zelfs helemaal verdwijnen.

Fijn weekend!

Jessica's acupunctuur